Jag

Jag

tisdag 22 november 2016

Geocaching - Skattjakt UG2 C


Geocaching
Min studiekollega Anette Muren och jag bestämde oss för att göra uppgiften UG2 C tillsammans. Första steget var att ladda ner geocachappen på våra telefoner. Vi valde en cache i närområdet, Sölvesborgs Ridklubb GC6F8EH. Vi begav oss mot punkten på kartan som markerade cachens läge. När vi närmade oss använde vi kompassen.  Då vi hittade cachen registrerades den i boken som låg i gömman sedan registrerade vi även att vi hittat cachen i appen. Att leta cacher i en geocaching är är både roligt och utmanande eftersom man inte riktigt vet vad för klurigheter man kommer att möta. Det är också ett roligt sätt att få motion samt man får kunskap om olika platser eftersom ägaren till cachen ofta berättar om platsen. Jag tror att många barn hade tyckt det varit roligt och spännande med geocaching eftersom ett upplägg med skatter och karta tilltalar många barn. Ur ett säkerhetsperspektiv tror jag det är bättre att anordna egna skattjakter på förskolegården eller i ett bilfritt område som t.ex. parker. Tittar jag på geochaingskartan runt min förskola ser jag att det endast finns ett fåtal cacher på gångavstånd samt att vi måste gå ute i trafiken för att komma till dessa. Så jag menar att det är ett bra alternativ till geochaing att med hjälp av t.ex. Xnote eller Qr-koder anordna skattjakter.

Skattjakt

Då vi skapade skattjakten valde vi att arbeta med appenXnote. Vi började med att välja fyra skattpositioner, markera dessa på kartan i appen Xnote och länka ihop dem till en skattjakt. Sedan skickade vi ett meddelande med en ledtråd om den första skatt positionen till telefonen. Vid varje skattposition fick barnen ett uppdrag utifrån apparna ”Register över svamp” och ”Min första småkrypsapp”.
Skattjakten startade med att vi samlade fem av våra förskolebarn inne på en avdelning och sa att de fått ett e-postmeddelande. Vi använde projektorn när vi läste det första meddelandet för att lättare kunna reflektera över det vi som kartan och krysset.  Min upplevelse var att barnen var otrolikt engagerade i skattjaken. De visade också entusiasm då de löste uppdragen utifrån apparna. Det hade varit en stor fördel att ha två Ipad då barnen hade kunnat jobba i mindre grupper mer självständigt. Efter skattjakten berättade barnen för de andra barnen, pedagogerna och för föräldrarna hur skattjakten gått till och om hur roligt det varit och att de ville göra det igen.
Fördelen med att skapa egna skattjakter är att pedagogerna kan anpassa skatterna och eventuella uppdrag utifrån barnens intresse och förmågor. Vi kunde också se att barnen samarbetade, tolkade instruktioner, problemlösning, argumenterade mm. Nackdelen med skattjakten var att det krävdes internetuppkoppling på Ipaden och det är det inte på förskolans så vi använde privata. Vår upplevelse är att det är relativt enkelt att ordna en skattjakt med hjälp av Xnote, nästa gång skulle dessa barn kunna få vara med och planera en skattjakt för sina kompisar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar