Jag

Jag

tisdag 8 november 2016

Animering UG2 A

Jag och en studiekollega på min förskola bestämde att vi skulle göra animeringsuppgiften tillsammans. Efter lite funderande bestämde vi oss för att använda appen Puppet pals då vi trodde att appen var bra att använda tillsammans med barnen på förskolan. Vi lät fyra barn, två barn från min avdelning och två barn från kollegans avdelning träffas för att skapa en saga. Barnen fick som utgångsläge till sagan välja var sin figur som de sedan fotograferade. Därefter skapade de sagan tillsammans med stor kreativitet.

Kollegan och jag började med att undersöka hur appen Puppet Pals och hur olika ljudprogram fungerade. Appen var lätt att arbeta med men redigeringsprogrammet Audacity till ljudet till filmen var desto svårare kanske på grund av att det var helt nytt för oss. 

Vi spelade in barnen när de sjöng en sång och de fick spela in sagans avslutningsfras i appen Easy Sound Recorder på en telefon. Bakgrundsljuden till filmen hämtades från ljudbiblioteket på Youtube där det finns gratismusik som får användas i videoklipp. Vi valde musiken Scraping The Sewer med Doug Maxwell som visar på spänning i filmen. Från Freesound. Org hämtade vi två ljudeffekter, Horse Gallop-Loopable. Mp3 och Diabolic horse, waw som importerades som mp3 till Audacity.  Vi skapade också egen musik Bäbä vita lamm, på fargott, i appen Garageband på iPaden som exporterades till datorn. Alla sex ljudfiler hämtades sedan till Audacity som är ett fritt ljudredigeringsprogram. I Audacity redigerade vi de sex ljudfilerna så det passade till filmen. Filen med ljudet exporterades sedan till Windows live Movie Maker där vi redigerat filmen. 

Länk till animeringen  Kolan och spökträdet



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar